Ølbrev nr 2 2011 fra Norøl



Etter at Vinmonopolet har gjort opp status for 2010, er våre mistanker bekreftet: salget av sterkøl har gått opp med hele 22 % fra 2009, og økningen ligger mer på håndverksbrygg enn på masseprodusert sterkøl. Det selges dessuten mer øl enn sterkvin på polet i dag (kanskje for første gang?) og norske mikrobryggerier har stått for mye av denne utviklingen – sammen med dere, kjære lesere, som utvilsomt er blant dem som jevnlig kjøper og promoterer kvalitetsøl til ulike formål. Det er med andre ord




Etter at Vinmonopolet har gjort opp status for 2010, er våre mistanker bekreftet: salget av sterkøl har gått opp med hele 22 % fra 2009, og økningen ligger mer på håndverksbrygg enn på masseprodusert sterkøl. Det selges dessuten mer øl enn sterkvin på polet i dag (kanskje for første gang?) og norske mikrobryggerier har stått for mye av denne utviklingen – sammen med dere, kjære lesere, som utvilsomt er blant dem som jevnlig kjøper og promoterer kvalitetsøl til ulike formål. Det er med andre ord kraftig vind i seilene for ølfans som bruker polet aktivt, og i dette nummeret av Norske Ølbrev har vi laget en liten feature-artikkel om de to ”spesialpol”-utsalgene i Norge: Vika i Oslo og Valkendorfsgate i Bergen. Det er verdt å merke seg disse utsalgene også for dem som ikke bor i våre to største byer, om ikke annet så for å legge inn et besøk her på timeplanen neste gang man er på besøk.

Gledelig er det også å registrere at norske bryggerier markerer seg internasjonalt: både Haandbryggeriet og Nøgne Ø kom inn på ”Top 100”-listen til det ledende nettstedet Ratebeer.com sin internasjonale kåring av de beste bryggeriene i 2010. Vi gratulerer!

Vi undrer oss imidlertid litt over Hansa Borg sin lansering av ”Hansa 365”, som er et øl med bare 3,65 %. Forrige gang noe sånt ble forsøkt var i kjølvannet av innføringen av skatteklassene på 90-tallet, da mange bryggerier lanserte norsk ”mellanøl” – slik vi kjenner det fra Sverige. Dette viste seg å være en stor fiasko, og samtlige slike øl forsvant etter et halvt års tid. Vil mellanølet denne gangen ha livets rett? Det får tiden vise, men å lansere et smakfullt og spennende lavalkoholsalternativ ville gjort dette framstøtet til noe vi faktisk hadde vært litt mer spente på. Etter det redaksjonen erfarer, er det langt igjen til noe slik fra norske storbryggerier enda...




Resultatene: NORØLS avstemning 2010
-----------------------------------------------------
Årets avstemning har fått veldig bra pressedekning i år og de fleste har vel fått med seg resultatene allerede, men for å ta med høydepunktene så har altså samtlige medlemmer av NORØL, deres tilknyttede ølklubber samt Norbrygg vært invitert til å oppsummere ølbegivenhetene for 2010. Dette er altså ingen kåring av folkeølet, men hva de som er over middels interessert i øl sin mening vi ønsker å få frem. Vi vil også presisere at det bare er øl som var nye i Norge i løpet av 2010 som deltar i avstemningen.

Årets norske ølnyhet ble som følger:
Nøgne Ø Imperial IPA #500
Ægir Natt Imperial Porter
Nøgne Ø Two Captains Double IPA
Nøgne Ø Red Horizon

Årets norske bryggeri: Nøgne Ø Haandbryggeriet Kinn bryggeri

Beste bryggeripub: Ægir Bryggeri
Schouskjelleren Mikrobryggeri 
Oslo Mikrobryggeri

Beste importøl: (Her var det svært bra spredning og andreplassen ble delt.)
Verhaeghe Duchesse de Bourgogne  
Mikkeller Beer Geek Breakfast Bourbon Edition
Midtfyns Bryghus Imperial Stout 


Årets serveringssted:
Håndverkerstuene  
Cardinal
Olympen
Patricks Pub & Restaurant

Årets utsalgssted:
Vinmonopolet Vika
Vinmonopolet Valkendorfsgate 
Fenaknoken
Vaaland Spesialbutikken 




Hjemmebryggerdager
-----------------------------------------------------
Både Haandbryggeriet og Nøgne Ø har kjørt arrangementer for hjemmebryggere siden sist. For tredje året på rad inviterte Nøgne Ø hjemmebryggere til å være med å brygge et av ølene i sortimentet, denne gangen Pale Ale, og alle fikk med seg hjem vørter og selvvalgt gjær. Om noen uker møtes de igjen for å få avgjort hvem som har laget de beste ølene av dette. Haandbryggeriet oppfordret hjemmebryggere til å sende inn sin beste tolkning av en sort India Pale Ale, en ganske ny ølstil som er ukjent for mange. En fra ølbrevredaksjonen satt i juryen som kåret vinneren blant de 28 innsendte bidragene og melder om veldig mye godt øl, men ikke så mange som traff stilen 100 %. Det er meningen at vinneroppskriften vil bli brygget på Haandbryggeriet sitt anlegg senere, og bli tilgjengelig på flaske, forhåpentligvis også i Norge.



Nytt fra Bryggeriene:
-----------------------------------------------------

  • - Ægir Roggenbier (kun på fat)
  • - Atna Øl Spell-Ola Seiersøl (festivaløl til Rørosmartnan, distribusjon usikker ellers) 

I følge byavisa Drammen har Haandbryggeriet nå fått tak i nye lokaler og flytter til sommeren. Når de har blitt installert, lover de innflytningsfestival med samarbeidsbryggerier - blant annet Närke Kulturbryggeri, som for tiden er et av de mest anerkjente svenske håndverksbryggeriene. Spennende!



Nyheter på butikken:
-----------------------------------------------------
Ringnes Platinum
Hansa 365
Grans VM-øl
(ble for øvrig inndratt da Helsedirektoratet mente bryggeriet trykket ulovlig alkoholreklame på baksiden av boksen…)
Wye Valley Dorothy Goodbody’s Wholesome Stout
Flying Dog In-Heat Wheat Hefeweizen

Coors Light
La Trappe Puur (den første Trappist-ølen med lav nok styrke til å ha blitt tatt inn av norske butikkjeder – gledelig!)



Nytt fra serveringsbransjen:
-----------------------------------------------------
Torsdag 16. februar åpnet Amundsen Bryggeri & Spiseri som blir det tredje mikrobryggeriet i Oslo. Sentralt plassert i Roald Amundsens gate – rett ved Rådhuset – skulle alt ligge til rette for at mange flere enn bare de spesielt ølinteresserte finner veien innom. Derfor er det kanskje ikke så unaturlig at det blant de 25 tappetårnene og enda flere flaskeøl finnes mange trygge og gamle kjenninger fra ølverdenen. Men det finnes også mye spennende fra inn og utland, i tillegg til deres egenproduserte Amundsen Pale Ale, Amundsen VM-øl og Amundsen Bokk som skal være klart om svært kort tid, mest sannsynlig når dette brevet leses.



Spesialpolene: slik fungerer de
-----------------------------------------------------
Siden lanseringen av de såkalte ”spesialbutikkene” Vika (Oslo) og Valkendorfsgate (Bergen) er det mange som har undret seg i varierende grad på hvordan dette mikro-systemet innen det norske Vinmonopolet egentlig fungerer. Norske Ølbrev har derfor hatt en liten dialog – i form av spørsmål og svar – med Vinmonopolet om disse to ”superbutikkene”. Her er den:


NORØL (N): Hvem er (potensielle) selgere til Spesialbutikkene?

Vinmonopolet (V): Alle som har grossistavtale (ca 230 ved utgangen av 2010) med Vinmonopolet kan sende inn tilbud til spesialbutikkene (også øl).


N: Har Vinmonopolet sentralt innflytelse på hva slags grossister som brukes, og hva slags varer som tas inn, eller har det enkelte polutsalg fullstendig autonomi innenfor rammene av de aktuelle grossistene? 

V: Eirik Andersen og Per Mæleng er produktsjefer for spesialbutikkene. De mottar tilbud innen alle produktkategorier fra grossistene, og tilbudstype styres delvis av de tematiske lanseringsplanene, og delvis av strøtilbud på småpartier som av forskjellige grunner er tilgjengelig i øyeblikket. Utsalgene tar selv beslutningen om hvilke produkter og hvilket antall som skal kjøpes inn, deretter samles produktene for mest mulig hensiktmessige lanseringer. De interesserte finner for øvrig utførlig informasjon om innkjøpssystemet på Vinmonopolets nettsider, se
denne lenken.


N: Er det samsvar/koordinering mellom varene som tas inn i Vika og Valkendorfsgate (dersom dette blir styrt fra sentralt hold), eller varierer dette? Poenget mitt er: er det noe vits i å få folk i henholdsvis Oslo eller Bergen til å gå på shoppingrunde for andre ølentusiaster i sine respektive byer? Eller vil alle varene før eller senere dukke opp begge steder?

V: Som du skjønner er markedene i Oslo og Bergen noe forskjellig, og derfor varierer også lanseringsvolumene mellom de to utsalgene. I all hovedsak lanseres likevel de samme produktene begge steder. Oversikt over temaslippene publiseres før lansering. Når det gjelder øl og tilfeldige småpartier lanseres fortløpende når de er klare og levert. Det beste for de ølinteresserte er å ha en dialog med butikkene. Vi har i noen tilfeller felleslansering av øl, f.eks. juleøl.


N: Har Vika og Valkendorfsgate samme lanseringsdatoer for nye varer i spesialutvalget 

V: Nyhetslanseringene i spesialbutikkene er mars, mai, juni, september, oktober, november og desember. Lanseringsdag er, med unntak av desember, andre torsdag i måneden både på Vika og i Valkendorfsgate. Dette for blant annet å unngå kollisjon med evt. basisslipp samme uke. Lanseringsplan finnes også på våre hjemmesider.

N: Finnes det muligheter for oss som forbrukere til å påvirke innkjøpspolicy'en til Vinmonopolet når det gjelder disse butikkene? Det vanlige utvalget vedtas, etter det jeg kan skjønne, sentralt, men hvordan er det med spesialbutikkene?

V: Innkjøp av produkter til Vinmonopolet følger gjeldende lover, forskrifter og administrative bestemmelser, og resulterende innkjøpspolicy er ment å sørge for både faktiske og forventede behov. Forbrukerne, og spesielt ølekspertene, påvirker derfor utvalget ganske så direkte gjennom sin aktive blogging og de mange direkte innspillene til oss i sortimentsavdelingen. Vi retter spesifikasjoner mot ølekspertene som kundegruppe både på bakgrunn av tidligere salg i kategorien, og på bakgrunn av forventet etterspørsel fanget opp for eksempel ved direkte dialog. Vi som er sortimentsansvarlige for øl i våre 260 butikker og spesialbutikkene deler kunnskap om markedet i den hensikt å skape et så godt sortiment som mulig, og vi oppfordrer alle til å uttrykke sine ønsker. Vinmonopolet er imidlertid underlagt strenge krav til likebehandling, og vi kan derfor ikke direktespesifisere enkeltprodukter. Innspill om øl på kategori- eller stilnivå kan derimot resultere i en spesifikasjon, slik innspill om ”altbier” nettopp har resultert i en lansering i mai.


Vi i redaksjonen håper dette kan være litt mer oppklarende for våre lesere, og kan legge til at både utvalg, sirkulasjon og ikke minst oppmerksomhet for øl på spesialbutikkene er på en stadig oppadgående kurve – ikke minst på grunn av oss ølentusiaster, som kanskje har mer å si enn vi trodde? Uansett – hvis du enda ikke har hatt sjansen til å stikke innom en av disse butikkene: sett det på agendaen din.



Nytt fra importørene (spesialpol / serveringssteder):
-----------------------------------------------------
Vi lister fra nå av opp ølene etter hvilket land de kommer fra, heller enn fra hvilken importør. Grunnen er at det etter hvert har blitt ekstremt krevende å holde rede på hvem som lanserer hva – noe vi jo for så vidt må si er en gledelig utvikling!

Belgia:
Boon Oude Geuze
Boon Kriek
Boon Framboise

Danmark:
Mikkeller Not Just Another Wit
Mikkeller/BrewDog I Hardcore You

England:
Meantime IPA
Meantime London Stout
Meantime Pale Ale

Irland:
O`Haras Stout     
O`Haras Red Ale                       
O`Haras Irish Pale Ale

Italia:
Almond 22 Fredric
Almond 22 Farrotta

Mexico:
Cuauhtemoc Moctezuma Bohemia Lager

Sverige:
Dugges High Five
Dugges Lager No.1
Hantverksbryggeriet Julnarren
Sigtuna Black October
Sigtuna Red Ale

Tyskland:
Ayinger Jahrhundert Bier
Ayinger Ur-Weisse
Ayinger Winter Bock

USA:
Dark Horse Crooked Tree IPA
Dark Horse Reserve Black Beer
Green Flash Hop Head Red
Green Flash West Coast IPA
Lost Abbey Framboise de Amorosa
Port Brewing High Tide Fresh Hop IPA
Samuel Adams Black Lager
Shorts Soft Parade
Shorts The Magician
SKA Brewing Modus Hoperandi IPA
Smuttynose IPA
Southern Tier Pale Ale
The Bruery Autumn Maple
The Bruerey Rugbrød
The Bruery Three French Hens


Som vanlig presiserer vi at dette er øl som er kommet inn i begrensede mengder og at det kun er et fåtall steder som fører disse, og det er sannsynligvis ingen steder som har alle. Noen av dem var også nevnt i forrige ølbrev, men da kun som en opplistning av bryggerier som hadde kommet med nyheter på markedet.


Ølpolitisk:
---------------------------------------------
Politikerne diskuterer nå et forslag om å ”gjemme vekk” butikkølet slik man har gjort med tobakksvarer, enten bak gardiner eller i egne ”ølrom”. Begrunnelsen er å redusere impulskjøp av øl. Vi i redaksjonen rister selvsagt på hodet av slike forslag, men lar oss ikke overraske: Norges alkohollover har jo lenge matchet land vi ikke ellers liker å sammenligne oss med, og kreativiteten på de mange ulike restriksjonstiltakene er langt over snittet for både politikere og byråkrater generelt. Øl engasjerer altså, på den ene eller andre måten. Likevel gjelder det å være optimistiske: vi ikke se bort i fra at en slik ordning kan føre til at butikkene fokuserer mer på øl som et særegent kulturprodukt, og noen butikker vil muligens satse på bredere utvalg til sitt ”ølrom”. Hvis vi er heldige, vel og merke. Kanskje vi til og med på sikt kan få en høyere prosentgrense, slik at man kunne fått inn et virkelig bra sortiment? Det er i alle fall lov å håpe.

Debatten om gårdsbruk skal få lov til å selge produkter med over 4,7 % alkohol går videre, og siste nytt var at Strøm-Erichsen (AP) gikk imot forslaget, fordi dette var med på å undergrave Vinmonopolet. Hun er dermed på kollisjonskurs med landbruksminister Lars Peder Brekk (SP) i denne saken. Vi følger med videre, og heier på en fornuftig liberaliseringsløsning som også innebærer at bryggeriene kan selge produktene sine der de blir laget!


Da sier vi i redaksjonen takk for denne gang. Fram til neste utgave: SKÅL!



Med vennlig hilsen
Stian Krog, Erik Dahl og Yngvar Ørebek
NORØL - Norske Ølvenners Landsforbund