Ølbrev nr 12 2010 fra Norøl


Vi skrev akkurat i forrige brev at ølinteressen virkelig har begynt å ta seg opp her i landet. At nordmenn har begynt å forstå at øl er kultur, og at øl begynner å bli respektert på samme nivå som vin her i landet. Men i dag fikk vi en aldri så liten påminnelse om at dette så langt i fra gjelder for alle. Stavanger Aftenblad kunne nemlig denne uken presentere en artikkel om at Berentsens Brygghus endelig har klart å lage det sterke juleølet de har forsøkt seg på i noen år. Resultatet har blitt Stelliger Divum på hele 15 %, med masse smak og fylde. Her får man tydelig frem at ølet er ment å deles av flere og



Vi skrev akkurat i forrige brev at ølinteressen virkelig har begynt å ta seg opp her i landet. At nordmenn har begynt å forstå at øl er kultur, og at øl begynner å bli respektert på samme nivå som vin her i landet. Men i dag fikk vi en aldri så liten påminnelse om at dette så langt i fra gjelder for alle. Stavanger Aftenblad kunne nemlig denne uken presentere en artikkel om at Berentsens Brygghus endelig har klart å lage det sterke juleølet de har forsøkt seg på i noen år. Resultatet har blitt Stelliger Divum på hele 15 %, med masse smak og fylde. Her får man tydelig frem at ølet er ment å deles av flere og nytes i små porsjoner. Alt vel så langt, men så leser vi videre lesernes kommentarer til nettartikkelen: her hagler beskyldningene om at avisa bedriver gratisreklame for dette forferdelige produktet som ventes å føre strake veien til flatfyll, slåsskamper og barnemishandling. Videre ytres det ønske om knallhard straff ovenfor avisa fra myndighetene. Dette er virkelig drøye påstander, og langt fra unikt når avisene skriver om øl. Hvorfor er det alltid øl som skal til pers når anti-alkohol- fundamentalistene skriker høyest i kor? All sunn fornuft sier at det ikke er et slikt kraftig og relativt kostbart øl for spesielt interesserte som fører til alkoholmisbruk, det er billigproduktene alle skal like man da heller burde konsentrere seg om. Det pleier heller ikke å bli mange eller lignende reaksjoner på medias omtale av vin. Til sammenligning kom vi over en vinanmeldelse samme dag som ble avsluttet på følgende vis: ”Ønsker du å bestille Ukens vin trykker du bare på vinnavnet og du flyttes direkte til Apéritifs Polliste og bestillingsrutinen. Vi gjør oppmerksom på at på grunn av denne spaltens popularitet, og siden enkelte viner er tilgjengelig i mindre kvanta enn andre, kan det oppstå en utsolgt-situasjon. Du vil i så fall få beskjed om det fra Vinmonopolet, samt vanligvis også en dato for når vinen atter er å få tak i.” Her går man såpass langt som å tilrettelegge for å kunne bestille hjem en kosevin på 14 %. Vi har ingen ting i mot at fagfolk kan hjelpe oss på vei med å velge den rette vinen til vårt formål, men vi forstår bare ikke hvorfor dette er så mye mer akseptabelt enn øl.  

Vel, vi tar nå i alle fall sjansen på å gå videre med dette ølbrevet og håper ingen drikker seg fra sans og samling av den grunn. Vi har forresten fått med oss en ny skribent fra og med dette nummeret, Stian Krog.


Nytt fra bryggeriene
---------------------------
Hansa Borg vurderer i følge Fædrelandsvennen å investere flere titalls millioner i et tappeanlegg for boksøl hos Christianssands Bryggeri. De ansatte er blitt informert på allmøter at et slikt anlegg vurderes, men det er ingen konkrete løfter. I følge Hansa Borg er 70 % av alt øl de selger i dagligvaremarkedet boksøl. Tapping på boks vil kunne bety at det blir slutt å tappe på flaske hos CB. Vi ser trender fra USA at boksøl er i ferd med å bli mye mer akseptert, også blant de mest kresne ølentusiaster. Flere mindre bryggerier i spesialøl-segmentet har også gått over til boks, som av mange oppfattes som mer miljøvennlig, og det gir også et mer holdbart produkt.   

Selv om vi setter pris på at Mack har en satsning på å lage små eksperimentbatcher med øl for salg på et par steder i Tromsø, så klarer vi ikke å bli like begeistret over prioriteringen som går på design. Ringnes har, som nevnt annet sted i ølbrevet, gått på en stor salgssvikt pga. design, så la oss håpe Mack har klart å beholde særpreget slik at de ikke mister kundene sine. Selv forstår vi ikke problemet, man kjøper da det ølet man vil ha selv om designet på flaske eller boks ikke er så veldig tiltalende. Vel, vi må jo uansett gratulere Mack og Tank Design med å nok en gang å ha hentet heder og ære for designendringer, denne gang på Expo i Shanghai. Det er Bokøl og GullMack som nå får nye flasker og nye etiketter, og det ser lekkert ut - det må vi innrømme.

Nøgne Ø har fått nok en gullmedalje. Under Stockholm Beer & Whisky Festival vant Imperial Stout på fat i klassen for porter & stout over 6 %.  Samme bryggeri har også ansatt Haldor Berge som ny daglig leder. Staben på bryggeriet teller nå 13 personer. Vi både gratulerer og ønsker velkommen.

Vi leser i Dagens Næringsliv at marketing-sjef Lars Vegard Vonen i Ringnes omtaler designendringen på pilsboksen fra gull til rødt som tidenes lærepenge. Da fargen ble endret i 2009 sviktet salget, man tror at kundene fikk inntrykk av at ølet var fyldigere og rekrutteringen av nye - unge - øldrikkere uteble. Det selges øl for mer enn åtte milliarder kroner i norske dagligvareforretninger i løpet av et år. Men det siste året falt ølsalget med 1,3 prosent målt i volum. Med håp om å bøte på noe av denne trenden vil bryggeriet nå skifte tilbake til gullfargen på ølboksene. De nye ølboksene er et resultat av en ti måneders prosess, med tre designbyråer involvert og 212 ulike forslag. 100 menn i alderen 20 til 50 år har vært dybdeintervjuet og 3000 personer har deltatt i webundersøkelser.

Etter syv års knallhard satsing på norsk ungdom har Tuborg nå oppnådd å bli Norges største ølmerke. Fra en markedsandel på 3,6 % i 2003 er de nå oppe i 22,4 %. Enkelte spør om dette skyldes smaken eller markedsføring? Vår teori: prisen.


Juleølfestival 2010
-----------------------
Fredag 12. november kl. 18.00 - 23.00 på «Betong» (kjelleren på Chateau Neuf) på Majorstua i Oslo. Her har du mulighet for å smake på de fleste juleøl i ”polklassen”, både fra tradisjonelle norske bryggerier, mikrobryggerier og noen importerte juleøl. Det vil også være en jury der for å kåre årets juleøl i klassene ”tradisjonelt norsk juleøl” og ”spesialjuleøl”. Ølsnacks kan kjøpes til rimelig pris. Utlodning av julemat. Billett kr. 100 for medlemmer av DNS og NORØL eller tilknyttede ølklubber. Medlemskort må vises ved inngangen. Pris for ikke-medlemmer: kr. 150,- Vel møtt!

Få også med deg:
18-19. desember arrangeres den årlige juleølfestivalen i Essen i Belgia, Kerstbierfestival. Se mer på:
http://www.kerstbierfestival.be/


Nytt fra pubene
--------------------
Den velrenommerte svenske pubkjeden Bishop’s Arms har planer om å ekspandere på tvers av det nordiske markedet. Kjeden har i dag 31 puber og ønsker å ekspandere til 100 i løpet av de neste to år. Det vil lanseres et samarbeid med Carlsberg for det danske markedet og da ser vi på det som ikke usannsynlig at det vil dukke opp en til tre tilsvarende puber også i Norge. Det omsettes i dag for 375 millioner svenske kroner og målet er å komme opp i 1,5 milliarder i løpet av et par år.  


Juleøl
---------
Juleøl som hjemmebryggingsfenomen har, som de fleste vet, svært lange og solide tradisjoner her i landet. Det kommersielt bryggede juleølet er likevel i særstilling her i Skandinavia, og kanskje særlig i Norge. Selv om de fleste nordmenn har en klar oppfatning om hva juleøl er for noe, er det faktisk ingen entydig sjanger i internasjonal sammenheng. Juleøl i andre land har gjerne vært spesialbrygg uten noen felles særtrekk, annet enn en mer ”julete” etikett – de kunne like gjerne være lyse, krydrede eller bitre som tunge, mørke og søtlige. I Skandinavia har man derimot gjerne brygget typisk tysk-inspirerte maltøse, søtlige og fyldige varianter av lagerøl (ofte kjent som ”bayer” her på berget) for salg rundt juletider – det som i Tyskland gjerne går for å være ”dunkel”, ”vienna” eller ”bock”-øl. Derfor er vår hjemlige juleølsproduksjon fra de store bryggeriene faktisk et langt mer spesielt fenomen enn det mange er klar over.

Nå er juleølet kommet i for alvor både i butikker og til de fleste polutsalg, og vi kan registrere at det i alle fall ikke har blitt mindre utvalg i verken pol og butikk siden i fjor. Her er årets NYHETER på juleøl-fronten (med alle mulige forbehold om feil og mangler):

På polet, norsk:
- Atna Julenisjeøl - ufiltrert og upasteurisert ale i engelsk tradisjon, på 7,5 %
- Berentsens Stelliger Divum – kjempesterk og fyldig engelsk-inspirert ale på hele 15 %


På polet, utenlandsk:
- BrewDog Santa Paws (Skottland) – krydret, sterk ale på 8,2 % fra ”pønkebryggeriet” i Fraserburgh
- Raasted Juleøl  (Danmark) – juleøl i belgisk klosterstil på 8,5 %
- Herslev Økologisk Juleøl (Danmark) – middels fyldig og krydret belgisk-inspirert ale på 6 %
- Herslev Bryghus Stjernebryg (Danmark) – fruktig og krydret ale på 9% med blant annet stjerneanis
- Page 24 Bière de Noël fra Brasserie St. Germain (Frankrike), 6,9 %.
- Husbryggeriet Jacobsen (Danmark) Golden Naked Christmas Ale, 7,5 %.
De to siste har vi bare sett i Polets lister, og er usikre på hvordan distribueres.

I butikkene:
- Lade Gaards Brygghus Juleøl (fra Grans bryggeri)
- Sørlands Juleøl (første nye produktet fra Arendals bryggeri siden dets uavhengighet for 1 år siden)
- Harviestoun Mister Snoballs

På serveringssteder:
- Lervig Winter Ale – også her en fyldig vintervarmer på 8,3 % i britisk stil
- Lervigs Cardinal’s Winter wine – fyldig ale på 10% brygget spesielt for Cardinal.
- Schousbryggeriets Juleøl – dette fåes nå på bryggeripuben

I tillegg må vi ta med Haandbryggeriets nyskapning, Bestefar, 9 %, som har fått en noe sær distribusjon. Først dukket det opp på tre polutsalg i Bergen, så kom det også inn noen flere steder, men i Polets nettbutikk kan man ikke bestille det, der får man bare beskjed om at det kun er noen utsalg som har det. Så vidt vi vet skal det også være tilgjengelig på noen skjenkesteder. Ølet har fått god mottakelse, så la oss håpe det dukker opp i større kvantum neste år.

Vi håper uansett at de nye ølene, sammen med det ekstra utvidede butikksortimentet, kan bidra til å øke folk flests interesse og bevissthet for å teste ut nye typer øl og ikke minst inspirerer til å lete litt. Glem heller ikke bort de mange gode juleølene som ikke er nye av året. God juleølsmaking til alle våre lesere!


Nytt fra utlandet
-----------------------
Westvleteren-klosteret helt vest i Belgia er kjent for å lage få, men fantastiske øl. Særlig deres 12 Abt og 8 Extra scorer høyt på alle mulige kåringer av verdens beste øl. Problemet med ølene fra dette klosteret har imidlertid vært at munkene insisterer på å ikke brygge mer enn de absolutt må for å holde klosteret i drift. Dette har ført til lange køer hver gang det er noe øl å få kjøpt, og man må faktisk forhåndsreservere hvis man skal få kjøpt noe i det hele tatt. Nå er det dog lys i tunnelen for de som ønsker å få kjøpt klosterets øl: et vedlikeholdsprosjekt har blitt mye dyrere enn forventet, og de øker derfor produksjonen en del - i hvert fall for en stund. Det er da meningen å tilby en 4-pack i utvalgte butikker (”Colruyt”-kjeden) i nærområdet. Den skal inneholde en av hver av de nevnte ølene, samt en Blond (som er deres tredje øl) og et ølglass. Alt ifølge den meget gode danske ølnyhetstjenesten
Beerticker.dk. Se mer på:http://beerticker.dk/westvleteren-i-frit-salg-i-belgien-27638.

I Aftenposten kunne vi forleden lese om at to bryggerier – et norsk (”Svalbard Bryggeri”) og et russisk (”Arcticugol”) – nå har søkt konsesjon til å drive bryggeri på Svalbard. Begge bryggeriene skal satse på lokal produksjon såvel som salg. Talsmann Robert Johansen fra Svalbard bryggeri sier til Aftenposten: ”Jeg skjønner at man i 1928 lagde en lov mot alkoholproduksjon på Svalbard - da var det jo et fullstendig mannssamfunn. Men andre lover er endret som følge av at samfunnet her oppe også har endret seg.” Flere lokale krefter støtter initiativet og argumenterer blant annet med at det vil ha en miljøgevinst å slippe frakt og import av øl til øya fra fastlandet, og at restprodukter vil kunne resirkuleres bl.a. som dyrefor. Mack, på sin side, føler ikke at sitt varemerke ”verdens nordligste bryggeri” er truet av de nye aktørene. Adm. dir. Harald Brederup i Mack beskriver eventuelle bryggerier på Svalbard som ”en kuriositet”. Om konsesjonene innvilges vil tiden vise, men redaksjonen ønsker som alltid nye bryggerier velkommen og lykke til i kampen mot byråkrati og utdaterte lover.


Ølpolitikk
---------------
Vi har tidligere meldt om avgiftsøkning på øl i statsbudsjettet for 2011. Det ble sagt at dette ikke burde føre til noe særlig mer grensehandel, da også svenskene øker avgiften. Nå viser det seg at det ikke er planer om foreta den svenske økningen med det første, så mon tro om ikke Systembolagene i Strømstad og Charlottenberg vil få enda flere nordmenn på besøk over nyttår... I avisene denne uken kunne vi også lese at Vinmonopol-sjef Kai G. Henriksen vil forby taxfree-salg, da de to siste måneders salg har gått nedover, og han frykter at Vinmonopolet ikke vil kunne drives lønnsomt på sikt. Det var nok ikke siste innspill i den norske farsen om øl, avgifter og salgssteder.

Siste ukes politiske varme potet har vært diskusjonen om at et EU-direktiv kan fremtvinge alkoholreklame på norske TV-skjermer. Direktivet innebærer at et land ikke kan forby alkoholreklame hvis TV-stasjonen sender fra et annet land, som for eksempel TV3 gjør. Så hva vil dette bety i praksis? Egentlig ikke så mye nytt; man behøver bare ta en titt på en eller annen utenlandsk TV-kanal som man allerede får inn i dag - for eksempel MTV. Her finner vi reklame fra de store aktørene, de samme som vi også ser i utenlandske blader vi kjøper på Narvesen, på internett eller rundt omkring ved TV-overføringer fra store utenlandske idrettsarrangementer. Vi skal altså få litt mer av dette fra de store aktørene – med millioner i reklamebudsjett – mens våre hjemlige middels -og småskalaprodusenter ties i hjel. Det er ikke det at vi elsker reklame, men regelen omfatter også hva den normale forbruker oppfatter som ren produktinformasjon. Dette gir bare en enda større konkurransevriding til fordel for store konsumfokuserte produsenter på jakt etter rekrutteringen av nye – unge – øldrikkere (og kanskje vel så mye rusbrusdrikkere). Det er i alle fall fakta at vi har denne type reklame lett tilgjengelig allerede i dag. Samtidig passer Helsedirektoratet på at verken norske bryggerier eller bransjeforbund som Bryggeri- og drikkevareforeningen skal få legge ut informasjon av tilsvarende type som Vinmonopolet. Som Petter Nome skriver er det på høy tid at loven mot alkoholreklame oppdateres i henhold til det som er virkeligheten i 2010. Slik det er nå blir det bare urettferdig.

Importnytt
---------------
Haandbryggeriet fortsetter sin importvirksomhet med nok en imponerende liste. Som vanlig kun tilgjengelig på utvalgte steder, og som vanlig nøyer vi oss med å liste opp hvilke øl det gjelder.

Port Brewing Wipeout IPA
Port Brewing Hot Rocks
Port Brewing Shark Attack
Port Brewing Old Viscosity
Port Brewing Older Viscosity
Lost Abbey Serpent Stout
Lost Abbey Angels Share
Lost Abbey Gift of the Magic
3 Fonteinen Oude Kriek
3 Fontainen Schaarbeeske Kriek
3 Fontainen Oude Geuze Vintage 2006
Ale Smith Decadence
Southern Tier Back Burner
BrewDog Hårdkogt IPA
Green Flash Imperial IPA
Green Flash Le Freak
Green Flash Double Stout
De Molen Machtic & Moi
De Molen Hemel & Aaede (Bruichladdich barrel)
De Molen Rijn & Veen
De Molen Man & Macht
De Molen Rasputin
De Molen Hel & Verdomnis (Bordeaux)
De Molen Blond
De Molen Black Damnation 666 (fat)
Struise Pannepot Reserva 2008
Stuise Pannepøt
Struise Witte
Struise Tjeeses

Nøgne Ø har også tatt inn en ny ladning øl, vi velger å bare liste nyhetene derfra også:

Great Divide Yeti Imperial Stout
Left Hand Milk Stout
North Coast La Merle Saison
Oskar Blues Old Chub
Rogue Ales Juniper Pale Ale
Närke Örebro Bitter (kun fat)
Oppigårds Indian Tribute (kun fat)
Oppigårds Amarillo (kun fat)

I tillegg er det også kommet inn noen andre nye øl på polet i november som ikke nødvendigvis er helt nye for pubene, men vi nevner i alle fall:

Brewdog Paradox Isle of Arran
Midtfyns Imperial Stout
Brooklyn Brown Ale
Brooklyn East India Pale Ale
Brooklyn Lager
Nøgne Ø Dark Horizon 3rd edition
Ægir Bryggeri Natt Porter

Vi nevner også at Jennings Cumberland Ale blitt observert i enkelte dagligvarebutikker. Igjen er våre lister laget etter beste evner med alle muligheter for feil og mangler. Vi kan bare oppfordre importører og bryggerier til å bli litt flinkere med å sende oss informasjon dersom dere ønsker at vi skal få med alt sammen.


Årets øl og bryggeri
----------------------------
Norøls årlige kåring av årets øl og årets bryggeri vil også finne sted for 2010. Foreløpig liste kan sees på
www.ølnytt.no, og endelig liste vil presenteres fra 1/1 2011. Vi oppfordrer bryggerier og importører å melde feil til olbrev@nor-ale.org så snart som mulig, og senest 31/12-10. Samtidig minner vi om at vi også skal kåre årets beste serveringssted og utsalgssted for 2010, se listen påhttp://www.garshol.priv.no/norol/steder.py/steder også her er det opp til dere å gi oss beskjed dersom noen gode kandidater savnes.


Med vennlig hilsen
Erik Dahl, Stian Krog og Yngvar Ørebek
NORØL - Norske Ølvenners Landsforbund