Ølbrev nr 1 2010 fra Norøl



Nytt år og nye muligheter, som det heter. Hvilke muligheter? Jo muligheter for å bevare en rikere og mer variert ølkultur i dette landet. Selv om vi har hatt noen få pionerer innen håndbrygging/mikrobrygging/spesialøl tidligere enn 2003 er det mange som regner dette som starten på den nye bølgen i Norge. Nøgne Ø kom på banen som en frisk vind med kompromissløs satsing og et stort knippe variert øl, senere fulgte Haandbryggeriet og flere andre rett bak. I dag regner vi Nøgne Ø og Haandbryggeriet som



Nytt år og nye muligheter, som det heter. Hvilke muligheter? Jo muligheter for å bevare en rikere og mer variert ølkultur i dette landet. Selv om vi har hatt noen få pionerer innen håndbrygging/mikrobrygging/spesialøl tidligere enn 2003 er det mange som regner dette som starten på den nye bølgen i Norge. Nøgne Ø kom på banen som en frisk vind med kompromissløs satsing og et stort knippe variert øl, senere fulgte Haandbryggeriet og flere andre rett bak. I dag regner vi Nøgne Ø og Haandbryggeriet som veteraner og ser med forventing på ferske nykommere som Kinn, Trollbryggeriet, Klostergården og Breiflabben med flere. Felles for mange av de ferskeste bryggeriene er at de ligger langt utenfor bykjernen med begrenset distribusjon. Hvordan dette kan gå rundt skyldes at en liten spire som er sådd,  gror og bærer frukter. Noen få eksklusive serveringssteder som f. eks Cardinal tar seg bryderiet til å fremskaffe ølene fra disse avsidesliggende bryggeriene til en stadig økende gruppe mennesker som er opptatt av  å smake på nye øl og er villig til å betale litt ekstra for å smake på disse ølene. Dersom ølene er bra, kommer de tilbake og kjøper mer, samtidig vil de gjerne også delen disse skattene med sine venner og anbefaler dem villig vekk. Det samme gjelder for stadig nye øl som importeres til landet. Vi har for lengst akseptert at øl kan være skikkelig bitre, svarte som kaffe, sterke som vin (og vel så det) og gjerne med røktpreg. Vi kaster oss over de nyeste sure ølene med spontangjæring og preg av eikefat, noe som ville vært helt utenkelig for kun få år tilbake. Vi har for lengst oppdaget at øl i de fleste tilfeller er et bedre alternativ enn vin til maten. Vi får bøker om øl og ølmat på norsk, hele fem stykk bare i høst av høy kvalitet. For å riktig markere 2010 som mulighetenes år slår Vinmonopolet til med tidenes ølslipp i januar, mer om dette senere.

Ikke et galt ord om den gamle gode pilsen heller, mye norsk pils holder kvalitet. Det er bare så mye morsommere når vi bryter gamle vaner og lærer oss å sette pris på alle typer øl og ikke begrenser oss til bare en type eller et bryggeri. Hvorfor lage kunstige grenser når det er så  mye spennende å utforske? Dette er bare med på å skape mer interesse for øl som kulturdrikk i sin helhet på bekostning av andre drikkevarer som rusbrus, vin og sprit. Vi kan fortelle vårt eget gode gamle lokale bryggeri at de ikke behøver å lansere nye smakløse og billige øl for å konkurrere på pris, vi er villige til å betale det ølet koster når det smaker bra. Slikt blir mye artigere både for de som skal brygge ølet og for oss forbrukere som skal smake på det. Vi ønsker å kunne kjenne forskjell fra bryggeri til bryggeri. Hvordan kan vi så fortelle byggerier og importører hva vi ønsker? Hvordan skal vi fortelle at det er vi som bestemmer hva vi liker og ikke en markedsføringsavdeling som heller vil bruke pengene på fancy innpakning enn gode råvarer.

Bevisst forbruk er selvfølgelig svært viktig, ord uten handling har ingen verdi. Drikk gjerne mindre, men bedre! Men det er også en annen viktig ting som kan gjøres, fortelle andre om hvilke bryggerier og øl som lager gode produkter. Det er ikke lett for alle å holde seg oppdatert på alle nyhetene, derfor arrangerer vi i samarbeid med NORØL og alle tilsluttede ølklubber den årlige kåringen av årets nyheter og årets bryggeri. Det er dere ølklubb medlemmer som er opptatt av øl, derfor går dere inn på www.ølnytt.no og stemmer over det DERE synes er best. Denne avstemningen er for mennesker som LIKER øl, ikke kjendiser, ikke vinanmeldere eller andre selverklærte eksperter.  


Nytt fra bryggeriene
--------------------------
Vi nevnte i forrige ølbrev at Kinn bryggeri på Florø nylig har fått sin tilvirkningslisens og håpet å få ut øl før jul. Til nå har de brygget Julefred, Sjelefred og Pilegrim, alle på 4,7%. Alle disse har vært tilgjengelig på Naboen Pub i Bergen, mens Julefred og Pilegrim også har vært tilgjengelig på Hagen og Hjørnevikbua i Flørø. Bryggeriet har også lisens til å selge flasker og 19 liters corneliusfat direkte til private. Fatene leies og man behøver bare et lite mini CO2- system. Dette har vært en populær løsning så langt og responsen på ølene har vært svært positivt. I januar skal et helt nytt øl brygges, med det klingende navnet Svarthumle.

I følge Stavanger Aftenblad har Berentsens Brygghus hatt en årsomsetning for brygghuset på 120 mill i 2009, med et resultat på ca 16 mill, som vel må regnes som mer enn akseptabelt. I løpet av våren blir det også bestemt hvor brygghuset skal befinne seg i fremtiden, enten bygge ut i Egersund, eller nye lokaliteter i Bjerkreim. Daglig leder Harald Berentsen er fornøyd med plasseringen i flere av årets øltester og mener at dette er en medvirkende årsak til at de ble utsolgt for flere av produktene sine før jul. I samme slengen kan vi jo også nevne at Berentsen ønsker å utvide virksomheten sin med brenneri. De lager allerede noen shots i dag, men benytter sprit fra andre produsenter.


Nytt fra polet
-------------------
Som nevnt innledningsvis får vi nå tidenes polslipp, med masse spennende nyheter fra både innland og utland. Haandbryggeriet trår til med sin Akevitt Porter og Hesjeøl, Nøgne Ø med Tiger Tripel og Imperial Brown Ale, fra USA kommer det flere spennende øl, Belgia stiller blant annet med to geuzer i 75cl flasker, og up-and-coming Italia stiller med to øl, hvorav det ene ukjent også i nerde-kretser. Italia ja, det skulle man vel ikke trodd for fem-ti år siden, men det er faktisk et av de mest spennende landene for øl for tiden. De er påvirket av belgisk tradisjon og amerikanske mikrobryggerier, men er ikke redde for å sette sitt eget preg på ting. Verken fatlagring eller bruk av urter og krydderier er ukjent. Vi skal heller ikke glemme å nevne to øl fra fjorårets (velfortjent) mest hypede bryggeri, skotske Brewdog. Ikke nok med at de har vært flike med markedsføringen, de har også vært meget produktive og dyktige i det de har brygget, fra Nanny State på 1,2% til Tactical Nuclear Penguin på 32%. For ikke å glemme noen, så får du listen her:

Best.nr., Land, Bryggeri, Øl, Pris, Sortiment
8039302, Belgia, Brasserie de Silly, Saison, 35.80, Full
8039502, Belgia, Brasserie de Silenrieux, Joseph Wit Bio, 39.80, Grunn
8045902, Belgia, Guldenboot/Br. Strubbe, Leireken Boekweit Blond Bio, 42.00, Hoved
5968702, Polen, Browar Amber, Grand Imperial Porter, 52.00, Bestilling
8039601, Belgia, Cantillon, Geuze Lambic Bio 75cl, 89.80, Hoved
1071901, Belgia, Brasserie du Bocq Corsendonk Agnus Tripel 75cl, 99.70, Parti
8039401, Belgia, Brouwerij Urthel, Urthel Hop-it 75cl, 99.80, Full
8046101, Belgia, 3 Fonteinen, Oude Geuze Vintage 75cl, 117.90, Parti
1219902, England, Samuel Smith, Famous Taddy Porter, 38.10, Hoved
8040102, England, St Austell, Proper Job IPA, 44.90, Grunn
1072502, Italia, Microbirrificio Opperbacco, TriplIPA, 59.80, Parti
8040302, Italia, Birrificio del Ducato, A.F.O. (Ale for Obsessed), 59.50, Full
5590202, Japan, Kirin Brewery, Kirin Ichiban, 25.50, Full
8039902, Norge, Haandbryggeriet, Hesjeøl, 58.90, Hoved
1072002, Norge, Nøgne Ø, Imperial Brown Ale, 63.50, Full
1072102, Norge, Haandbryggeriet, Akevitt Porter, 63.80, Parti
8046402, Norge, Nøgne Ø, Tiger Tripel, 69.90, Full
1566602, Skottland, Brewdog, Punk IPA, 34.80, Test
8040202, Skottland, Brewdog, Rip Tide Stout, 37.50, Grunn
8040502, Tsjekkia, Budweiser Budvar, Budweiser Budvar, 26. 00, Grunn
8039802, USA, North Coast Brewing, Red Seal Ale, 39.90, Grunn
2041602, USA, Goose Island Brewing, India Pale Ale, 39.90, Parti
8046302, USA, North Coast Brewing, Acme IPA, 46.90, Parti
8046202, USA, Goose Island Brewing, Matilda Ale, 58.00, Full
8039701, USA, Rogue Brewing, Shakespeare Stout 65cl, 95.80, Full

Hvis du føler alle sortimentsbetegnelsene forvirrende, så er du ikke alene, men du finner mer info om både dette og nyhetene på www.vinmonopolet.no. Noen vil også kjenne igjen et par øl fra tidligere, det betyr bare at de har byttet sortiment og stort sett blitt mer tilgjengelige. Alle ølene kan allikevel skaffes så lenge de finnes på lager hos importør.


Annet importnytt
----------------------
Like før jul dukket det opp flere nye skotske øl i Norge. (Komplett oversikt over alle nye importøl for 2009 finner du som nevnt på www.ølnytt.no) Valhalla Brewery er nå på markedet med alle sine øl; Auld Rock, Island Bere, Old Scatness, Simmer Dim, Sjolmet Stout og White Wife. I tillegg har Williams Brothers dukket opp med Ceilidh, Gold, Harvest Sun og Red. Som så ofte med disse britiske ølene ser det ut til å være litt begrenset distribusjon, men i hvert fall Vaaland Ølutsalg på Bryne og Cardinal i Stavanger har hatt mange av disse.


Endringer i alkohollovgivningen ute på høring
-------------------------------------------------------------
Helse- og omsorgsdepartementet har for tiden en høring om endringer i alkohollovgivningen. Dette omfatter bl a. reduksjon av maksimal skjenketid. Men av større interesse leser vi at det foreslås å åpne for salg i egen virksomhet av egenprodusert alkoholholdig drikk som inneholder inntil 4,7 volumprosent alkohol. Det vil i praksis si at lokale gårdsbryggerier med lisens til å servere egenprodusert øl og sider for konsum på stedet også kan tilby kunder å kjøpe med varene hjem fra eget utsalgssted. Veldig positivt, men om man tenker seg om så er det jo direkte uforståelig at en produsent som har tillatelse til å produsere et lovlig produkt ikke har lov til å selge dette dersom ikke kunden konsumerer dette på stedet. Det kan da ikke bunne i en slags  skjult oppfordring til fyllekjøring her eller hva er det? Og hvorfor i alle dager skal det være en begrensning på 4,7%? Vi snakker her om en bevaring av lokal bygdekultur, hvorfor ikke ha en mer naturlig begrensning på rundt 6-7% i det minste. Man kan da umulig snakke om misbruk, for hvem er det som kjøre flere mil til en avsidesliggende gård for å kjøpe et øl som stort sett bare spesielt interesserte liker for omtrent dobbel pris av hva billigpilsen koster på nærmeste samvirkelag? All honnør til de som virkelig orker å holde på med dette for å selge noen få halvlitere til et tilfeldig busslass med engelske turister.


Ølfestival i Sofienparken uønsket
------------------------------------------
Kulturutvalget i bydelen sagt nei til søknad om å få arrangere festival i Sofienbergparken i juni. De mener parkreglementet ikke gir anledning til å stenge av deler av parken og servere alkohol, og dessuten er det naboklager pga bråk og søppel. Dette er dumt, vårt inntrykk er at dette var en stille og rolig festival sammenlignet med en del andre ølfestivaler som arrangeres. Vi skal ikke begi oss en på den politiske diskusjonen her, men bare sitere en kommentar som dukket opp på et forum ” Jeg er redd gamle grinebittere er en evig fornybar ressurs”.


Ølkurs på Cardinal
-------------------------
Cardinal i Stavanger legger opp til et ølkurs-progam denne våren som virker bra og seriøst.  
Ølkursene med innlagt prøvesmaking vil gå annenhver mandag utover våren kl 19.00 - ca 21.30. Hver kveld vil ta for seg sitt emne/ølområde/øltype, men en skal ikke behøve å ta del i alle kveldene for å få utbytte av kurset. Oppstart 25/1 Pris kr 260 pr kveld.
Foreløpig er det satt opp et program på 8 kvelder.
1 - Hva er øl? Et historisk perspektiv.
2 - Overgjæret, undergjæret og spontangjæret. Forståelse av bryggeprosessen.
3 - Storbritannias ølkultur. "Real Ale" og moderne utfordringer
4 - Lagerøl. Hovedvekt på Tyskland og Tsjekkia.
5 - Belgias unike ølkultur.
6 - Den amerikanske håndverksbryggeri-revolusjonen.
7 - Norsk øl - Industribryggerier og nye håndverksbryggerier.
8 - Øl - den internasjonale fellesnevner. Vi tar turen til mange land som ikke har vært nevnt tidligere i kurset. Oppsummering.

Påmelding via mail til kurs@cardinal.no


Verdens sterkeste øl
---------------------------
Tittelen som verdens sterkeste øl ser ut til å bli et skikkelig race for tiden. Lenge var det Utopias fra Samuel Adams i USA som hadde rekorden på 27%. Ølet kommer på en flaske som er utformet som et lite bryggekar og selges gjerne i 4cl glass på pub som et alternativ til en drink. Ølet som er helt uten kullsyre har faktisk en holdbarhet på 7 måneder etter at flasken er åpnet! Helt på tampen av 2009 kom det noen få flasker av dette eksklusive ølet til Norge og det vil bli å finne på noen få puber utover nyåret.

Men i juni 2009 kunne Norske ølbrev  bringe nyheten om at det tyske bryggeriet Kleinbrauerei Schorschbräu hadde lansert en eisbock, Schorschbräu Schorschbock på hele 31%. Eisbock er et sterkt bockøl som gjennom frysedestillering oppnår høyere alkohol ved å fjerne væske som fryser. På tampen av året bestemte det skotske bryggeriet BrewDog seg for å være med på leken og lanserte BrewDog Tactical Nuclear Penguin på 32%. Noen få flasker av dette ølet har også tatt turen til Oslo og blitt servert i forbindelse med en presentasjon av bryggeriet på Dr. Jekylls Pub.

Så første uken i det nye året slo Kleinbrauerei Schorschbräu kraftig tilbake med en ny versjon av Schorschbock på 40%, eller 39,44 for å være helt nøyaktig. Meningløst hevder enkelte, mens andre synes det er virkelig spennende. Vi aner ikke hvor grensen kommer til å gå, men har mistanke om at det vil stå mer på betalingsvilje enn oppnådde prosenter. Disse ølene vil uansett være tilnærmet uoppdrivelige for folk flest, dersom du lurer litt på hva det dreier seg om vil vi anbefale å søke opp en bar med Utopia i første omgang.


Årets øl og årets bryggeri
-----------------------------------
Som nevnt i lederen er det ølentusiastene skal stemme over hva de mener er de beste ølene og bryggeriene. Vi ser at det i år er kommet 73 nye norske øl, det er nøyaktig samme antall som var tilfellet i 2008. Dette er et beskjedent antall sammenlignet med Danmark som hadde 604 nye øl, men dette var faktisk en liten nedgang fra rekordåret 2008 med 647 øl. Her i Norge har vi i det minste et antall det burde være overkommelig å smake på i løpet av et år, dersom man da klarer å spore dem opp da. Andelen importøl er så stor i år at vi har endret reglene og gir kun anledning til å stemme på øl som var nye på det norske markedet i løpet av 2009.

Responsen ser ut til å bli bra så langt og vi har også registrert at noen bryggeri venneforeninger oppfordrer medlemmene til å stemme på sitt bryggeri. Det er utrolig hyggelig at man engasjerer seg, samtidig så håper vi at alle øllubbene oppfordrer sine medlemmer til å stemme på de bryggeriene og ølene de selv liker best uten videre føringer. Det finnes andre metoder for å telle medlemmer i venneforinger, poenget med vår avstemning er å registrere hvilke øl medlemmene virkelig liker. Så dersom du er medlem av NORØL, NORBRYGG eller en av NORØLs tilsluttede ølklubber går du in på www.ølnytt.no og stemmer på DINE favoritter. Noen har rapportert om problemer med å komme inn på denne adressen (pga gammel nettleser), prøv da alternativt http://www.garshol.priv.no/norol/2009.html



Med vennlig hilsen
Erik Dahl og Yngvar Ørebek
NORØL - Norske Ølvenners Landsforbund